I to jest odpowiedź praktyka na którą czekałem.witomazur pisze:W tekście wklejonym przez @mrv jest trochę przekłamań i niedomówień.Powstał on przed IO w Turynie na fali zainteresowania igrzyskami.Z całym szacunkiem dla New York Times ale w temacie analizy techniki łyżwiarstwa szybkiego są lepsze źródła.Tekst np.zakłada,że klasyczna technika łyżwiarska nie używa na prostej zewnętrznej krawędzi łyżwy....no to chyba tak było w 1960 roku Proponuję obejrzeć na zwolnionych obrotach jakikolwiek film z youtube np. z Kramerem i temat jest wyjaśniony.Co do techniki Hedricka na łyżwach...W moim odczuciu jako trenera łyżwiarstwa szybkiego na prostej pozostawiała ona wiele do życzenia. Zaczął on łyżwy w wieku bodaj 26 lat po 20-stu wcześniej spędzonych na rolkach.Pewnych nawyków po prostu nie udało mu się wyeliminowć Co innego wiraż - tu był na łyżwach prawdziwym gigantem i wielu łyżwiarzy "od urodzenia" miało by się czego uczyć.Sukcesy,które osiągnął na łyżwach zawdzięcza raczej byciu fizycznie "dzikiem" i mentalności zwycięzcy niż technice na prostej
A wracając do tematu DP na lodzie w formie doskonałej - nie jest to możliwe.
-po pierwsze z założenia biomechanicznego(wystepowania krawędzi w łyżwach i ich szybka zmiana w fazie "underpush" jest trudna-pojawia się tzw."boczny poślizg" a na kołach o kształcie profilu obłym wychodzi to świetnie)Niektórym...
-po drugie DP powstał po to aby wyeliminować na rolkach fazy utraty predkości w fazie "glide"(łożyska,koła,tarcie o podłoże etc.) a w łyżwiarstwie szybkim faza "glide"-poslizg na prostej jest niezwykle istotna. No chyba,że jeździmy na lodzie w Tomaszowie Mazowieckim - ale to temat na osobną dyskusję
Witek
Fizyka jazdy na lodzie a asfalcie jest odmienna co jak widać przekłada się na różnice w technice, tak, aby osiągnąć jak najlepszy rezultat.
Ale muszę wrócić do wyjaśnienia kwestii matematycznych, aby młodzież czytająca forum nie została błędnie poinformowana.pz34 pisze:oj.., a może da się jechać DP na deskorolce? A jak nie to dlaczego? !!! Przecież DP TO PRZETACZANIE, A JAK MOŻNA PRZETACZAĆ z jednej krawędzi na drugą COŚ CO SIĘ PROWADZI JAK POCIĄG PO SZYNACH. Linia ostrza panczenow jest wycinkiem odcinka, a odcinki mają to do siebie, że są proste. Nie da się tym jeździć carvingowo w przeciwieństwie do łyżew hokejowych, których linia ostrza jest wycinkiem koła i w których można jeździć swobodnie na raz na wew. krawędzi i zaraz na krawędzi zewnętrznej.
Odcinki są proste, ale nie dlatego, że są odcinkami. Są wycinkami prostych lub też dokładniej - odcinek to część prostej zawartej pomiędzy dwoma punktami należącymi do odcinka.
Odcinek może być wycinkiem koła. Zależy to od promienia krzywizny (promień koła) i długości odcinka. Np. trasę wkoło PGE ARENA można aproksymować przez ~3050 szyn 12,8", czyli szyna 12,8" jest ~1/3050 częścią trasy -> jest wycinkiem tej trasy (koła)
Koło jest definiowane jako zbiór punktów równo oddalonych od środka. Tak więc przyjmowanie odcinków jako wycinków koła jest jedynie sposobem na przybliżanie się do uzyskania idealnego kształtu jakim jest koło !!!!!