Cześć!
Po wielu ładnych godzinach użytkowania rolek Seba FR chcę się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami, które pozytywnie wpłyną na komfort i czas użytkowania tego sprzętu.
Na fotce nr 1 widzimy różne narzędzia i duperele, które przydadzą się nam do przygotowania nowych rolek do jazdy, jak i później do ich serwisowania.
Nie numerowałem wszystkiego bo chyba każdy wie, że szmatka to szmatka, a śrubokręt to śrubokręt
Nr 1 -patent mojego autorstwa -stare wiertło 8 lub 7,5mm z termokurczem na ostrej części, żeby się przyjemniej trzymało. Przyda się do wyjmowania łożysk z kółek.
Nr 2 -smar ŁT43 -do łożysk i nie tylko
Nr 3 -olej ATF -dość rzadki, przyda się do łożysk. Akurat ten bo to najrzadszy olej jaki miałem w garażu.
Nr 4 -niebieski klej anaerobowy do gwintów. Jest też czerwony, ale jest ciut za mocny...
Nr 5 -uchwyt do bitów, dobry do problemowych śrub
Nr 6 -zwykła igła , przydatna do ściągania gumowych osłonek łożysk np Seba Slalom ILQ9.
Gdy już kupimy swoje ukochane i jakże drogie Seba FR powinniśmy je rozebrać w drobny mak, rozkręcić wszystko do ostatniej śrubki.
Na pierwszy ogień bierzemy się za zasłonięcie śrub wewnątrz buta, dzięki temu nasz liner posłuży dłużej i nie porobią się nam w nim dziury tak szybko. Do tego celu użyłem szarej taśmy znanej z "Pogromców mitów". Wycinamy odpowiedniej wielkości łatki i naklejamy, możemy sobie pomóc suszarką, żeby taśma lepiej się dopasowała i przykleiła.
Smarujemy bardzo delikatnie ŁT43 podkładkę trzymającą pasek w miejscu gdzie będzie przylegać do niej łeb śrubki. Podczas skręcania na wszystkie gwinty dajemy klej. Śruby pasków nie dokręcamy na siłę, można dokręcić do oporu i cofnąć o 1/4 - 1/2 obrotu.
Podkładki trzymające paski mogą nam też regulować ich długość po obróceniu o 180', ale jeżeli nie musimy regulować paska z klamrą Spider to lepiej zostawić ją tak, żeby była dłuższa bo przy glebach będzie bardziej na górze buta i będzie mniej podatna na uszkodzenia.
Śruba cuffa... Podkładki również smarujemy delikatnie smarem. U mnie fabrycznie było to mocno skręcone, podkładki spiekły się i ruch cuffa przód/tył był toporny, a poza tym plastiki się niszczyły. Tu też nie dokręcamy śruby na maxa.
Tak jak mówiłem na wszystkie gwinty klej... 1 kropla wystarczy. Po skręceniu najlepiej zostawić sprzęt w spokoju na całą noc, żeby zaschło.
Zaraz jak odkręciłem szynę to zmieniłem podkładki na szersze i trochę grubsze bo nowe dla mnie są za wąskie i w niektórych wypadkach wrzynają się w szynę. Na foto mniejsza podkładka to ori, a duża dokupiona w sklepie żelaznym.
Co do linera to już kwestia indywidualna, ale czy w Customie czy Balance dołożyłem osobne sznurówki i tak mi jest wygodniej, lepsze trzymanie, liner tak szybko się nie przeciera u góry. W Balance dołożyłem cienką gumkę lekko ściągającą śluwki (te cuśka na sznurówki), żeby ciut mocniej ściągało, a w zasadzie to lepiej się układało w skorupie.
Do nowych rolek warto zakupić sobie też suszarkę do butów i kilka par skarpet, których będziemy używać tylko do jazdy. Przed każdą jazdą myjemy stopy, zakładamy świeże skarpety i wkładamy taką oto rześką stopę bezpośrednio do rolki, a po jeździe możliwie jak najszybciej wkładamy suszarki do butów. Taki zabieg powinien zapobiec powstaniu barwnej rolkowej nuty zapachowej z kapcia.
Przez to, że do linera dołożyłem osobne sznurówki to te fabryczne spinające skorupę stały się za długie, więc je skróciłem.
Na uciętą końcówkę nałożony i zgrzany termokurcz.
Przy okazji pomyślałem o woskowanych sznurowadłach... ale przecież te Sebowe też są dobre, więc świeczka w dłoń i do roboty. Wystarczą 2-4 przeciągnięcia sznurowadłem z obydwu stron z odpowiednią siłą, żeby sznurowadła miały na sobie cieniutką warstwę wosku, która przedłuży ich żywotność i spowoduje, że lepiej się dociągają...
Przy wiązaniu butów za każdym razem warto zwracać uwagę na ułożenie sznurówek, wtedy przez dłuższy czas będą takie fajne płaskie, a jak już się nam zwiną i będą jak okrągłe to można je wyprasować i będą znów eleganckie.
Gdy ktoś ma problemy bo minimalnie nie trafił z rozmiarem, liner się wybił, albo trzymanie boczne się pogorszyło możemy zastosować pod liner wkładki. Na foto żelowe, wg mnie są lepsze niż zwykłe, grubsze, fajnie amortyzują i nie ubijają się tak mocno jak zwykłe czy piankowe. Oczywiście te wkładki pod liner muszą być odpowiednio większe niż nasz normalny rozmiar.
W celu polepszenia trzymania bocznego można porządnie nagrzać skorupę po bokach suszarką i ją związać mocno sznurowadłami, albo drutem (jak nie mamy umiaru to możemy coś popsuć).
Dla wymagających lub mających wąskie stopy, gdy chcemy mieć jeszcze lepsze trzymanie czuba to można w skorupę wkleić gąbkę samoprzylepną wg uznania i tyle ile dusza zapragnie. Są różne grubości 5, 10, 15, 20... mm więc można kombinować.
Miałem też problem z pękającymi okrągłymi oczkami na sznurówki w skorupie. W środku robiły się zadziory, które niszczyły sznurówki po kilku jazdach, nie pomogło klepanie i kombinowanie, a nigdzie w okolicy nie znalazłem takich oczek, żeby je zakuć na nowo. Na szczęście oczka są miedziane. Zeskrobałem z nich wierzchnią warstwę pilnikiem i papierem ściernym, trochę dogiąłem większe zadziory, a następnie lutownica i cyna w dłoń. Trzeba to robić ostrożnie bo metal nagrzewa się szybko i można wytopić skorupę. Niestety nie mam foto, ale uwierzcie, że ta operacja załatwiła sprawę
Co jeszcze?
Mogę dodać, że fabryczne łożyska Twincam Titalium Freeride to bdb łożyska i dopóki nie słyszymy żadnych niepokojących dźwięków, ani nie jeździliśmy w deszczu to nie ma sensu ich rozbierać i bez problemu przelatamy na nich cały sezon, ale gdy już mamy z nimi problem to rozbieramy i można wypłukać je pod prysznicem w gorącej wodzie pod ciśnieniem, wystukujemy wodę i następnie szejkujemy w słoiku z najzwyklejszą benzyną, wystukać benzynę, osuszyć, strzykawka ze smarem w dłoń i dajemy małą ilość w 2-3 miejscach bezpośrednio na tocznię łożyska, można też dać dodatkowo po kropelce oleju. Nie zakładamy już osłon z dwóch stron, tylko z jednej i później przy każdej przekładce kół wyjmujemy łożyska i dajemy im po 1-2 kropelki oliwki.
Do zdejmowania osłonek łożysk i oringów przydaje się nóż do tapet.
Zaraz po zakupie rolek warto odkręcić ośki bo często się mocno zapiekają, albo są zapieczone od nowości. W moich rolkach 3 śrub nie dało się odkręcić zwykłym kluczem z zestawu. Pomógł mi olejek dany z dwóch stron na ośkę, mały młotek i bit. Trzeba pukać szybko i zdecydowanie kilkanaście razy, a potem próbować odkręcić.
Heh, jeszcze coś chyba bardziej dla świeżych rolkarzy... Sprzęt jest ważny i dobrze mieć coś dobrego bo dłużej posłuży, ale to nie jest tak, że jak kupimy rolki za 2 tys zł to będą jeździć same. Najważniejsze są umiejętności...
Trzeba jeździć, dużo jeździć, kombinować, cudować, nie bać się przewracać bo ze zwykłej jazdy do przodu nie nauczymy się zbyt wiele.
Jeśli macie jakieś inne ciekawe patenty co do Seba FR to piszcie.
Jak jeszcze mi się coś przypomni to będę edytował i dopisywał
SEBA FR -spostrzeżenia
Urban skating (freeride) - podstawy, informacje, filmy, zdjęcia / The basis of inline urban skating, information, photos, videos
Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave
-
- Czterokółkowiec
- Posty: 97
- Rejestracja: pt maja 02, 2014 10:34
- Moje rolki: FR1, High.
Wróć do „Urban skating (freeride) informations, media / jazda po mieście informacje, media”
Przejdź do
- Regulamin oraz podstawowe informacje / Rules and informations for all inline skaters
- ↳ Zasady korzystania z forum oraz informacje o jego działaniach i rozwoju
- ↳ Powitalnia / welcome entry room
- ↳ Imprezy, kalendarz zawodów oraz aktualności portalu wrotkarstwo.pl
- ↳ Bezpieczeństwo i wrotki (rolki) / Safety
- ↳ Wrotkarstwo czyli jazda na rolkach - podstawowe informacje dla wszystkich
- ↳ Promocja wrotkarstwa w Polsce / Inline skating promotion in Poland
- ↳ Testy i nowości sprzętowe / News and hard/soft test
- ↳ Jazda rekreacyjna oraz do nauki / recreational inline skating
- ↳ Jazda fitness i szybka / fitness i speed inline skating
- ↳ Jazda freestyle i freeride / freestyle i freeride inline skating
- ↳ Jazda agresywna / aggressive inline skating
- ↳ Hokej / hockey inline skating
- ↳ Odzież, ochraniacze, plecaki i inne / Wear, pads, backpacks etc.
- Przyjedź, pojeździj, porozmawiaj / Let`s go, skate and talk
- ↳ Szukasz osób jeżdżących, chcesz pojeździć, potrenować? Cała Polska jest tutaj!
- ↳ Dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-pomorskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodnio-pomorskie
- ↳ Ogólnopolskie
- ↳ Świat / World
- ↳ Masowe przejazdy w różnych miastach / Night Skating
- ↳ Night Skating Warszawa
- ↳ Night Skating Poznań "Nie dajmy się wyrolować!"
- Wrotkarstwo tradycyjne, czyli wrotki klasyczne / All about roller skates
- ↳ Sprzęt wrotkarski
- ↳ Filmy, książki, media o wrotkarstwie tradycyjnym
- ↳ Roller derby w Polsce
- ↳ Bad To The Bone - Poznań
- ↳ 3City Piranhas Roller Derby - Trójmiasto
- ↳ Warsaw Hellcats Roller Girls - Warszawa
- ↳ Vratislavia MadChix Roller Squad - Wrocław
- ↳ Roller derby na świecie
- Wszystko o jeździe rekreacyjnej na rolkach / All about recreational inline skating
- ↳ Sprzęt dla początkujących i nauki jazdy / Inline skates for beginners
- ↳ Pytania początkujących i rekreacyjnych wrotkarzy / help desk for beginners inline skaters
- Wszystko o jeździe fitness oraz szybkiej na rolkach / All about fitness and speed inline skating
- ↳ Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed
- ↳ Downhill
- ↳ Zdrowie / Health
- ↳ Trening, porady / Training, solutions
- ↳ Zawody jazdy szybkiej / Events inline speed skating
- ↳ Mistrzostwa Polski, Grand Prix Polski oraz Puchar Polski - historia, wyniki, galerie.
- ↳ Mistrzostwa Europy - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Mistrzostwa Świata oraz Puchar Świata WIC - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Czechy i Słowacja - Nestle Cup i inne zawody w Czechach oraz Słowacji, najświeższe informacje.
- ↳ Niemcy - zawody, historia, zdjęcia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Ciechowice - triathlon i inne imprezy, historia, wyniki, galerie, dyskusje.
- ↳ Dębno - historia maratonów, 12km i 14km 1999 - 2008
- ↳ Gdańsk Maraton Sierpniowy - od 2009 r. - najświeższe informacje.
- ↳ Gdańsk Maraton Solidarności - historia pięciu edycji od 2004 r. do 2008 r.
- ↳ Kalisz Supermaraton Kalisia - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Katowice - tematy związane z zawodami.
- ↳ Kraków Cracovia Maraton - historia od 2006 r. oraz najświeższe informacje
- ↳ Kraków "Nie tylko dla Orłów" 70km wokół Błoń. Historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Łódź Mbank Maraton - historia.
- ↳ Mała Dylewska Półmaraton - historia od 2007 r. oraz najświeższe informacje.
- ↳ Osiecznica historia i najświeższe informacje.
- ↳ Poznań Maraton - historia dziesięciu edycji maratonów od 2000 r. do 2009 r.
- ↳ Poznań Półmaraton od 2010 r. - najświeższe informacje
- ↳ Poznań i okolice - inne zawody
- ↳ Tomaszów Lubelski Roztocze Maraton - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Toruń Maraton i inne zawody - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa Puchar Prezydenta - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa inne zawody.
- ↳ Wrocław - tematy związane z zawodami
- ↳ Zgorzelec Maraton Europejski - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Polska - inne miasta i zawody
- ↳ Australia i Oceania - zawody, historia, informacje
- ↳ Szwajcaria - zawody, zdjęcia, historia i najświeższe informacje.
- ↳ Świat - inne państwa i zawody: Austria, Estonia, Francja, Holandia, Węgry, Włochy.
- Wrotkarstwo i jazda z wózkami z dziećmi / inline skating with strollers, buggy and kids
- ↳ Sprzęt - wózki / strollers, buggy for inline skating
- ↳ Gdzie jeździmy, nasze wyjazdy / Where skating with strollers, our trip
- Wszystko o freestyle - slalomie na rolkach / All about freestyle - slalom skating
- ↳ Freestyle slalom - informacje, strony www / Inline freestyle slalom web pages, contacts
- ↳ Freestyle slalom - sprzęt / Inline freestyle slalom equipment
- ↳ Freestyle slalom - zawody / Inline freestyle slalom - events
- Wszystko o freeride - jeździe miejskiej / All about freeride - urban skating
- ↳ Urban skating (freeride) informations, media / jazda po mieście informacje, media
- ↳ Urban skating - sprzęt / Inline urban skating equipment
- Wszystko o wrotkarstwie nordyckim / All about nordic skating
- ↳ Sprzęt do wrotkarstwa nordyckiego / nordic skating equipment
- ↳ Nasze trasy nordyckie / our roads for nordic skating
- Wszystko o jeździe agresywnej na rolkach (rolki) / All about aggressive inline skating
- ↳ Jazda agresywna - podstawy, media / The basis of inline aggresive skating, information, media
- ↳ Jazda agresywna - sprzęt / Inline aggressive skating equipment
- ↳ Jazda agresywna - zawody / Aggressive inline skating competition
- Wszystko o hokeju na rolkach / All about inline hockey
- ↳ Hokej na wrotkach (rolkach / rolki) / Inline hockey
- ↳ Hokej - kluby i teamy w Polsce / Inline hockey - teams, places to play in Poland
- ↳ Hokej - turnieje / Hockey - events
- ↳ Hokej - trening, rozgrywki / Let's play inline hockey. Trainings, games
- Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- ↳ Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- Kluby wrotkarskie w Polsce / Inline skating clubs and assocations in Poland
- Łyżwiarstwo / skating
- ↳ Łyżwiarstwo / skating
- Tematy poboczne
- ↳ Nowości z zico-skating.com / News from blog zico-skating.com
- ↳ Dział komercyjny / commercial shops
- ↳ Giełda sprzętu niekomercyjna / stock exchange non commercial
- ↳ Czas wolny / Free time
- ↳ Życzenia i gratulacje / greetings