Hamowanie

Pytania początkujących i rekreacyjnych wrotkarzy / help desk for beginners and recreational inline skaters

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

aze34b81
Posty: 18
Rejestracja: pn kwietnia 27, 2009 8:08

Re: Hamowanie

Post autor: aze34b81 » pn maja 04, 2009 2:24

a ktore sa te efektowne a ktore najskuteczniejsze ??

Julian
Posty: 4
Rejestracja: wt maja 05, 2009 12:57

Re: Hamowanie

Post autor: Julian » wt maja 05, 2009 4:42

Nie wiem przy jakiej prędkości bezpieczne jest hamowanie przez Edge Stop ale przyznajcie, że wygląda efektownie:
http://www.youtube.com/watch?v=BC4QVsf7XU0

trust_no_one
Czterokółkowiec
Posty: 64
Rejestracja: wt października 28, 2008 4:20
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Żory

Re: Hamowanie

Post autor: trust_no_one » wt maja 05, 2009 6:16

Julian pisze:Nie wiem przy jakiej prędkości bezpieczne jest hamowanie przez Edge Stop ale przyznajcie, że wygląda efektownie:
http://www.youtube.com/watch?v=BC4QVsf7XU0

Przy takiej prędkości jeszcze jest bezpieczne http://www.youtube.com/watch?v=YbFojMGr ... re=related :D
50°05'46.29" N
18°41'50.58" E

Lincoln
Czterokółkowiec
Posty: 59
Rejestracja: ndz kwietnia 12, 2009 9:27

Re: Hamowanie

Post autor: Lincoln » wt maja 05, 2009 6:31

trochę takie kamikadze (przynajmniej dla mnie) ;P
swoją drogą współczuję tym kółkom :P

Awatar użytkownika
Szania
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 130
Rejestracja: śr lipca 16, 2008 8:33
Jeżdżę od: 0- 0-2008
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamowanie

Post autor: Szania » pt maja 08, 2009 7:51

Również mam pytanie odnośnie hamowania... Mieszkam blisko miejsca gdzie zwykle ćwiczę i kusi mnie żeby tam dojechać na rolkach, a nie w korkach samochodem. Musiałabym jechać po kostce i chodniku z płyt. Do tego musiałabym pokonać mały spadek, za którym jest ulica (więc lepiej byłoby wyhamować do zera :wink: ) Spadek jest mały, żadna górka absolutnie, no ale rolka wszystko czuje. Jak w takich warunkach najlepiej hamować? Oczywiście nie ma mowy o żadnym rozpędzaniu się, ale jazda z prędkością bliską 0 na kostce też nie jest możliwa, bo się czuje każde łączenie płytek. Jaka technika będzie najlepsza? ps Nie mam przy rolce hamulca.

Mam też pytanie odnośnie wspomnianego wcześniej edge stopu (http://www.youtube.com/watch?v=BC4QVsf7XU0). Potrafię w ten sposób skręcać, tzn z nogą wewnętrzną wysuniętą do przodu. Co trzeba zrobić, żeby się zatrzymać? Którą część ciała trzeba zrobić i co? Ja cokolwiek zrobię jadę dalej :D

Pozdrawiam,
szania

Valturii
Posty: 27
Rejestracja: pt marca 27, 2009 12:48

Re: Hamowanie

Post autor: Valturii » pt maja 08, 2009 10:09

Wydaje mi się, że podobna sytuacja, jak z tym moim nieszczęsnym wiaduktem, czyli T-stop i nie pozwolić na zbyt zawrotną prędkość od samego początku.. :)

Awatar użytkownika
Agent_L
Szybszy niż Chuck Norris na 4x100mm
Posty: 565
Rejestracja: wt lipca 17, 2007 12:36
Jeżdżę od: 01 sie 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Hamowanie

Post autor: Agent_L » pt maja 08, 2009 10:34

Po prostu hamuj tym sposobem który umiesz najlepiej... A jak nie umiesz to poćwicz najpierw. T Stop wystarcza w większości sytuacji i jest chyba najłatwiejszy ze sposobów hamowania kółkami (przynajmniej dla mnie jest).
Powerslide Cell 2006 /44 + Salomon Pilot V10 ?2004? /45
Kontakt : 505614321, PMy czytam rzadko : )
rolkowa mapka Warszawy

Awatar użytkownika
jarekt
Pięciokółkowiec 84mm
Posty: 202
Rejestracja: pn czerwca 09, 2008 10:19
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Opole

Re: Hamowanie

Post autor: jarekt » pt maja 08, 2009 7:10

Szania IMHO najlepiej dobrze opanowac T-stopa i zjezdzac ciagle kontrolujac predkosc. Oczywiscie warto nauczyc sie paru rodzajow hamowania bo kazdy ma jakies wady i zalety i sa rozne sytuacje na drodze wymagajace roznych metod. Co do edge stopu to ja na poczatku zdecydowanie polecalbym powerslide (taki jaki robi zico na swoim drugim filmiku o hamowaniu) - generalnie w slide'ach istnieje granica przyczepnosci, ktora trzeba swiadomie przekroczyc co niestety jest sprzeczne z instynktem samozachowawczym. Dlatego jesli przy skrecie nie zrywasz przyczepnosci to po prostu skrecaj mocniej - im wolniej jedziesz tym bardziej trzeba szarpnac zeby zahamowac i nie pojechac dalej. Tu znowu dzialanie wbrew instynktowi samozachowawczemu - im szybciej jedziesz tym latwiej o slide'a :) Jest jeszcze kwestia nawierzchni - jesli to co robisz wykonasz na piasku bez problemu zerwiesz przyczepnosc. Niestety najprawdopodobniej skonczy sie to upadkiem w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy czyli malo groznym (w druga strone mozna sie wrecz katapultowac :P) dlatego na poczatek lepiej hamowac jedna noga druga sie podpierajac a nie od razu porywac sie na pararel slide'a :)
ps. Hamowanie z tego filmu to jakas prowokacja - wystarczy troche wieksza predkosc i gosc zrobilby klasycznego slide'a rownoleglego. A tak pojechal wolniej i juz mogl wymyslec nowy rodzaj hamowania :) Walory edukacyjne tego filmu to chyba tylko pokazanie jak podchodzic do nauki pararel slide'a choc IMHO naprawde lepiej nauczyc sie slide'a bezpieczniejszego czyli powerslide'a a jak juz sie przelamiesz reszta slide'ow idzie z gorki...
Seba High Red, Powerslide Cell II '08 - poza tym w domu Rollerblade Spiritblade 4.0W oraz dzieciece Seba Junior, Bladerunnner Octane, Rollerblade Mini TFS, Powerslide HotWheels.

Awatar użytkownika
Szania
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 130
Rejestracja: śr lipca 16, 2008 8:33
Jeżdżę od: 0- 0-2008
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamowanie

Post autor: Szania » sob maja 09, 2009 8:19

Czyli T stop wygrywa :D Będę ćwiczyć. Dopiero jak go opanuję wyruszę z domu na rolkach.

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Hamowanie

Post autor: zico » sob maja 09, 2009 8:30

Szania pisze:Czyli T stop wygrywa :D Będę ćwiczyć. Dopiero jak go opanuję wyruszę z domu na rolkach.
Można go określić powolnym i stopniowym wytracaniem prędkości, a dzięki temu nadaje się na prawie każde nawierzchnie :)
Bo co nie nagle, to się da po wszystkim :D
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

lo53n
Posty: 1
Rejestracja: ndz maja 10, 2009 6:15

Re: Hamowanie

Post autor: lo53n » ndz maja 10, 2009 6:36

Witam

To mój pierwszy post tutaj ;)

Ostatnio nauczyłem sie edge stopu co calkiem niezle przydaje sie na hamowaniu na kostce (takiej bez dziur, wyglada troche jak rzymska jedynka) jednak na asfalcie gładkim jak pupa niemowlecia niebardzo sie spisuje :/
Próbowałem zrobic T-slide co skonczyło sie dosyc bolesnie. Moze to wina tego, że mam miekkie kołka? Jednak podobno trening czyni mistrzem nie? :)

Istnieje może jakis dosc latwy sposób hamowania? (mam lekkie zaburzenia rownowagi i przychodzi mi ciezko nauka ;/)

Julian
Posty: 4
Rejestracja: wt maja 05, 2009 12:57

Re: Hamowanie

Post autor: Julian » pn maja 11, 2009 11:48

Moim zdaniem najłatwiejszy jest T-stop.
Poza tym to chyba najbezpieczniejszy sposób na nierównej powierzchni (o ile jesteś w stanie ujechać przez moment na jednej nodze).

Awatar użytkownika
miko
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 125
Rejestracja: śr stycznia 30, 2008 5:19

Re: Hamowanie

Post autor: miko » wt maja 12, 2009 12:14

Szania pisze:ale jazda z prędkością bliską 0 na kostce też nie jest możliwa
Ale nie mówimy o kostce brukowej? Z krakowa jestem ... ;)
Mam też pytanie odnośnie wspomnianego wcześniej edge stopu (http://www.youtube.com/watch?v=BC4QVsf7XU0). Potrafię w ten sposób skręcać, tzn z nogą wewnętrzną wysuniętą do przodu. Co trzeba zrobić, żeby się zatrzymać? Którą część ciała trzeba zrobić i co? Ja cokolwiek zrobię jadę dalej :D
jeśli potrafisz tak skrecac, to skróć łuk, daj więcej nacisku na rolki i kieruj się na prostopadle do toru ruchu, a nawe tak jak łuk w literze jot :)
Trochę tak jakbyś chciała zawracać.

Awatar użytkownika
Szania
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 130
Rejestracja: śr lipca 16, 2008 8:33
Jeżdżę od: 0- 0-2008
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamowanie

Post autor: Szania » wt maja 12, 2009 12:25

miko pisze:Ale nie mówimy o kostce brukowej? Z krakowa jestem ... ;)
Kostka typu polbruk. Próbowałam wczoraj trochę po czymś takim pojeździć i nie szło mi to najlepiej, o stronie wizualnej już nie wspomnę :wink:
miko pisze:jeśli potrafisz tak skrecac, to skróć łuk, daj więcej nacisku na rolki i kieruj się na prostopadle do toru ruchu, a nawe tak jak łuk w literze jot :)
Trochę tak jakbyś chciała zawracać.
Skręcić potrafię, nawet dość ostro (tylko w prawą stronę, ale pracuję mozolnie nad lewą :wink: ). Skracam łuk maksymalnie, ale nadal zawracam, zamiast się zatrzymać. Może z czasem przyjdzie samo.

Valturii
Posty: 27
Rejestracja: pt marca 27, 2009 12:48

Re: Hamowanie

Post autor: Valturii » czw maja 14, 2009 11:57

A ja dziś odkryłem coś ciekawego.. W sumie "odkryłem" to lekkie przegięcie słowne, bo pewnie już większość z tego korzysta, ale z początkującymi się podzielę.. :D A więc co do hamowania.. :)

Dzisiaj wystartowałem w pełnym ekwipunku (czyli komplet ochraniaczy) na ciemną, równą uliczkę i z myślą o milionie upadków rozpocząłem porządny trening hamowania błyskawicznego... Fakt, próbowałem skracać łuk i nagle obydwie nogi prostopadle do jazdy i niby powinienem się zatrzymać.. Wyniki..?? Małe prędkości - Ok.. Średnie prędkości - ruletka, czyli różnie bywało.. Większe prędkości - katapulta.. ;) I troszkę ułatwiłem sobie sprawę.. :) A mianowicie..

Rozpędzałem się stopniowo i hamowałem przy coraz to większych prędkościach... I na tej zasadzie, że w momencie chęci zatrzymania się nagle mocno i ciasno skręcałem w prawo i od razu w lewo (kolejności dowolna, mi akurat tak przypasowało ;p ) na dość mocno ugiętych nogach i w momencie drugiego skrętu lewą stopę stawiałem piętą do przodu (ale nie przekręcając całego ciała tyłem) a prawą stopę (przy wyprostowanej nodze) jak najdalej do przodu prostopadle do stopy lewej... Dzięki temu łatwo utrzymać równowagę, wspomagając się lewą nogą, a prawą dociskając do ziemi jesteśmy w stanie zawsze się zatrzymać.. A do tego nie przekręca nas, bo stopa lewa nadaje odpowiedni kierunek jazdy.. Dodatkowo jeszcze jak najbardziej płasko do podłoża stopę z przodu należy ułożyć i naprawdę wszystko wtedy jest już proste.. Ja bym to nazwał "hamowaniem na ważkę".. ;p hehe.. Na koniec postanowiłem wykonać 10 hamowań na jak największych prędkościach.. Wynik..?? 10/10 udanych.. :)

Ps. Sorka za trochę pokręcony opis, ale chyba prościej się tego nie da przekazać, nie pomijając niezbędnych szczegółów.. ;p

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania początkujących i rekreacyjnych wrotkarzy / help desk for beginners inline skaters”