Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Zanim kupisz - zapytaj, przeczytaj o sprzęcie do jazdy na wrotkach (rolkach / rolki)
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » czw września 12, 2013 9:11

Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
Pozdrawiam
Łukasz

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: zico » czw września 12, 2013 9:18

Normalna sprawa, ponieważ: maleje ilość "miękkiego" materiału w stosunku do twardego rdzenia oraz powiększa się powierzchnia tarcia.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

Mirek_83
Pięciokółkowiec 84mm
Posty: 202
Rejestracja: ndz maja 11, 2008 8:44
Moje rolki: Simmons PRO M1
Jeżdżę od: 01 maja 2007
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Mirek_83 » czw września 12, 2013 11:56

pz34 pisze:Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
Mam zajechane G13 też do treningów i zauważyłem dokładnie to samo Łukasz. Dobre "mięcho" się zużyło :) moja nawet stukają przy kontakcie z asfaltem.

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » pt września 13, 2013 1:51

Na gładkiej, suchej nawierzchni takie twardsze kółka powinny dawać mniejsze opory toczenia czyli teoretycznie większą prędkość pod warunkiem, że ich profil jest jeszcze przyzwoity. Na mokrej nawierzchni lepiej na nich nie jechać z uwagi na mniejszą przyczepność. Jest jeszcze jeden minus jazdy na tak zużytych kółkach - nadmierne drgania przenosząc się na plastikowy środek kółka (hub) mogą powodować pęknięcia plastiku, rozpadnięcie się kółka i blokadę rolki.
Kółka dwuwarstwowe z uwagi na wysoką cenę i szybkie ścieranie się miękkiej warstwy zewnętrznej należałoby raczej stosować tylko na zawody, a trenować na tańszych, standardowych.
Pozdrawiam.

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » pt września 13, 2013 6:05

Mirek_83 pisze:
pz34 pisze:Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
Mam zajechane G13 też do treningów i zauważyłem dokładnie to samo Łukasz. Dobre "mięcho" się zużyło :) moja nawet stukają przy kontakcie z asfaltem.
Dokładnie: jest taki efekt stukania.
Pozdrawiam
Łukasz

Mirek_83
Pięciokółkowiec 84mm
Posty: 202
Rejestracja: ndz maja 11, 2008 8:44
Moje rolki: Simmons PRO M1
Jeżdżę od: 01 maja 2007
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Mirek_83 » czw września 19, 2013 8:44

bj43 pisze:Na gładkiej, suchej nawierzchni takie twardsze kółka powinny dawać mniejsze opory toczenia czyli teoretycznie większą prędkość pod warunkiem, że ich profil jest jeszcze przyzwoity. Na mokrej nawierzchni lepiej na nich nie jechać z uwagi na mniejszą przyczepność. Jest jeszcze jeden minus jazdy na tak zużytych kółkach - nadmierne drgania przenosząc się na plastikowy środek kółka (hub) mogą powodować pęknięcia plastiku, rozpadnięcie się kółka i blokadę rolki.
Kółka dwuwarstwowe z uwagi na wysoką cenę i szybkie ścieranie się miękkiej warstwy zewnętrznej należałoby raczej stosować tylko na zawody, a trenować na tańszych, standardowych.
to są koła, które kiedyś były kołami startowymi.
@ Łukasz - nie wiem czy to efekt stosowania przez producenta różnych mieszanek uretanu czy "zbliżanie się" scieraniem do tego wewnętrznego wkładu koła. Nie mniej jednak jest już nas dwóch, a i drugi zestaw, który mam zaczyna podobnie "reagować" więc tak chyba w tych kołach jest. Może też za bardzo "kłapiemy" nogami przy ich wstawianiu :)

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » czw września 19, 2013 10:23

Konstrukcja kółek nowej generacji:
patrz tutaj.

Zdjęcia przekrojonego kółka:
patrz tutaj.

Jak widać na zdjęciach, wewnętrzny rdzeń (TR) jest w innym kolorze niż opona, prawdopodobnie po to, aby było wiadomo, kiedy kółka można wyrzucić.
Pozdrawiam.

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » pt września 20, 2013 9:21

Z tym 'kłapaniem' też się zastanawiam. Wydaje mi się że powrót nogi trzeba wykorzystać do under pusha czyli po to by zrobić podobny efekt jaki robi wyrzut ręki do przodu przy sprincie i w związku z tym trudno jest delikatnie położyć rokę na safalcie bo po prostu nie ma czasu (na pieszczoty;). Zresztą jak oglądam filmy np Swingsa lub Fernandeza to zauważam, że Oni całkiem mocno wstawiają rolkę pod biodro. Oni można powiedzieć ''walą tą rolką w asfalt, a zwłaszcza Even. Może tak ma być?! :D
Pozdrawiam
Łukasz

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » sob października 05, 2013 10:59

Firma MPC stosuje w swoich kółkach odwrotny patent: miękki rdzeń i twardą oponę. Twierdzi, że ich koła dzięki temu patentowi są najszybsze na świecie.
Cytuję:
"MPC market MTECH technology as the 'Soft Heart, Hard Body' - the essence of the company's patents which keep MPC wheels leading the competition. Soft heart, Hard body is literally how the MTECH tire is constructed. The tire of an MTECH wheel is made up of a soft inner (62A shore hardness in the most resilient material found in any wheel), beneath a durable outer material (80+A shore hardness in a durable, surface hugging urethane)."

Więcej na ten temat tutaj.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: zico » sob października 05, 2013 11:44

To samo ma Matter G13 TR3 oraz AM-Wing Turbo oraz Bont G4:

Matter: http://www.matter-racing.com/technology/
Bont: http://www.bontwheels.com/items/tech.html
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » wt października 08, 2013 7:25

Teraz przy okazji niższych temperatur można by też pogadać o zmianie twardości kół w niższych temperaturach :D
Pozdrawiam
Łukasz

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » pt października 11, 2013 3:13

pz34 pisze:Teraz przy okazji niższych temperatur można by też pogadać o zmianie twardości kół w niższych temperaturach :D
Pogadać zawsze można, szkoda tylko, że tak mało dyskutantów na forum. Wygląda na to, że większość przeniosła się na facebook’a i tam dzieli się swoim doświadczeniem.

Jeździłem zimą na rolkach, gdy nie było śniegu i nie zauważyłem różnicy w twardości kółek. Pewnie jakaś różnica była, ale ja jej nie wyczuwałem.
Dysponując przyrządem do pomiaru twardości tworzywa w/g Shore’a, można by wyznaczyć charakterystykę zmian twardości konkretnego poliuretanu w zależności od temperatury. Nie sądzę jednak, aby znajomość tej charakterystyki miała jakiekolwiek znaczenie dla rolkarzy, nawet tych, którzy walczą o ułamki sekund na mecie, ponieważ warunki pogodowe (w tym temperatura otoczenia) są jednakowe dla wszystkich uczestników zawodów.

Poliuretan ma jednak cechę zależną od temperatury, która daje się praktycznie wykorzystać. Jest nią topliwość.
Właścicieli drogich kółek zainteresuje możliwość ich regeneracji, czyli nadlewania startych ubytków. Trzeba się tylko dogadać z firmą, która to robi, co do ceny takiej operacji. Przy koszcie kompletu kółek rzędu 1000 PLN może to się opłacać.
Patrz tutaj:
http://www.femat.pl/regeneracja_kolek_oraz_rolek.html
http://www.regeneracjakola.pl/
http://www.polimery.zabi.pl/
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Doody
Prześcignął Chuck`a...
Posty: 980
Rejestracja: ndz maja 15, 2011 7:59
Moje rolki: SEBA FR2 + HC / PS R4
Jeżdżę od: 01 maja 1993
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Doody » pt października 11, 2013 11:58

Pytanie tylko jakim uretanem nadleją te koła, bo sądzę że Matter, MPC itd nie przekażą im składu chemicznego swojej mieszanki, nie mówiąc już o tym że nadlanie kółka do rolek to zupełnie co innego niż nadlanie kółka do wózka, czy szafki które mają zupełnie płaski profil "opony".
Znam z autopsji: BAUER FX3, Rollerblade Super Stradablade, ROCES ROME FCO, ROCES M12, Fila Primo Wave, Powerslide R4, Rollerblade Racemachine, Powerslide Phuzion Urban 11, SEBA FR2, Powerslide R4

grzesnt
Czterokółkowiec
Posty: 54
Rejestracja: ndz lutego 22, 2009 11:28
Jeżdżę od: 15 kwie 2005

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: grzesnt » pt października 11, 2013 4:14

WITAM
Zmienię trochę temat, pytanie czy można przetoczyć kółka w celu nadania profilu ?
Czy może od razu kupić nowe ?

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: zico » pt października 11, 2013 4:33

W Niemczech przetaczają, nadają profil - jakiś sens w tym jest.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed”