Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Zanim kupisz - zapytaj, przeczytaj o sprzęcie do jazdy na wrotkach (rolkach / rolki)
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

grzesnt
Czterokółkowiec
Posty: 54
Rejestracja: ndz lutego 22, 2009 11:28
Jeżdżę od: 15 kwie 2005

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: grzesnt » pt października 11, 2013 8:31

Zico posiadasz może jakiś rysunek techniczny profilu kółek?

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » pt października 11, 2013 10:35

grzesnt pisze:WITAM
Zmienię trochę temat, pytanie czy można przetoczyć kółka w celu nadania profilu ?
Czy może od razu kupić nowe ?

MOŻNA:d
Pozdrawiam
Łukasz

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » pt października 11, 2013 10:55

zico pisze:W Niemczech przetaczają, nadają profil - jakiś sens w tym jest.
Jak to jaki sens?! Nie byłoby problemu gdyby koła zawsze się równomiernie ścierały (hamowanie, różnica nacisku, ale także może sie to dziać porzez uginanie się szyn) lub gdyby dość często je przekładać (ale to dość trudne by wtedy utrzymać jednakowy profil). Skrajne, a zwłaszcza przednie koła wycierają się najszybciej. Przecież koła muszą mieć tą samą średnicę i profil po to by oba odbicia, a zwłaszcza to wewnętrzne były jak najdłuższe. Chodzi też o jak największą powierzchnię którą rolki dotykają podłoża. Spróbujcie jechać tylko na dwóch kołach, powodzenia…! Jest jeszcze jedna sprawa: kaleczenie techniki poprzez zbyt szybkie przetoczenie itp. Czasem po prostu samo przekładanie średnicami kół nie wystarcza by uzyskać idealną „ zbieżność ;)” dlatego warto je (jedno, góra dwa ) przetoczyć.
Pozdrawiam
Łukasz

Awatar użytkownika
_blues_
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 136
Rejestracja: pn lipca 08, 2013 7:16
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: _blues_ » sob października 12, 2013 12:40

pz34 pisze:Skrajne, a zwłaszcza przednie koła wycierają się najszybciej.
Mówiąc szczerze mi się zdecydowanie najszybciej wycierają tylne koła, więc to raczej nie jest reguła.
I pytanie: jaki stan jest prawidłowy? Wycieranie przednich czy tylnych?
Czasem po prostu samo przekładanie średnicami kół nie wystarcza by uzyskać idealną „ zbieżność ;)” dlatego warto je (jedno, góra dwa) przetoczyć.
No dobrze - jak to zrobić?

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: zico » sob października 12, 2013 4:45

Chodzi o zachowanie oryginalnego profilu, jak w nowym kole. Średnica zmienia się na mniejszą, ale za to mamy znowu najmniejsze opory toczenia.

Najprostszym sposobem jest zakup nowych kół -> każdy wyścig = nowe kółka i po kłopocie.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » sob października 12, 2013 8:41

Zico dotknął sedna sprawy. O to właśnie w tym biznesie chodzi. Chcesz mieć lepsze wyniki, zrobić życiówkę? Kup sobie nowe kółka! Wykorzystując naszą próżność producenci, głównie z USA, robią świetny interes. Przecież koszt wytworzenia kółka, z tej odrobiny poliuretanu i twardszego tworzywa na hub, wraz z energią na wtrysk i płace pracowników z pewnością nie przekracza paru złotych. To skandal, żeby komplet kółek kosztował tyle samo (lub więcej), co komplet opon do samochodu osobowego, produkt niewątpliwie bardziej skomplikowany technicznie oraz wymagający znacznie więcej energii i materiału.
Nadzieją na obniżenie kosztu nowych kółek byłoby stworzenie rynku usług dających możliwość regeneracji kółek zużytych. Spadłby wtedy popyt na nowe kółka, co w konsekwencji doprowadziłoby do obniżki ich ceny.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
_blues_
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 136
Rejestracja: pn lipca 08, 2013 7:16
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: _blues_ » sob października 12, 2013 11:36

zico pisze:Chodzi o zachowanie oryginalnego profilu, jak w nowym kole. Średnica zmienia się na mniejszą, ale za to mamy znowu najmniejsze opory toczenia.
Ale ja wiem jak jest idea, bez przesady.
Chodzi mi o to jak to można _technicznie_ zrobić.
Najprostszym sposobem jest zakup nowych kół -> każdy wyścig = nowe kółka i po kłopocie.
No super, ale to, przyznasz, "ciut" drogi sposób. I chyba tylko zawodnicy z czołówki tak robi, choć podejrzewam, że też nie do końca.
bj43 pisze:Przecież koszt wytworzenia kółka, z tej odrobiny poliuretanu i twardszego tworzywa na hub, wraz z energią na wtrysk i płace pracowników z pewnością nie przekracza paru złotych. To skandal, żeby komplet kółek kosztował tyle samo (lub więcej), co komplet opon do samochodu osobowego, produkt niewątpliwie bardziej skomplikowany technicznie oraz wymagający znacznie więcej energii i materiału.
Zapominasz jednak o detalu jakim jest wielkość rynku. Opony samochodowe są produkowane naprawdę masowo, a kółka już nie. To się bezpośrednio na cenę (negatywnie) przekłada.
Ostatnio zmieniony sob października 12, 2013 11:40 przez _blues_, łącznie zmieniany 1 raz.

grzesnt
Czterokółkowiec
Posty: 54
Rejestracja: ndz lutego 22, 2009 11:28
Jeżdżę od: 15 kwie 2005

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: grzesnt » sob października 12, 2013 12:59

Witam.
Kilka ciekawostek o moich kółkach.Moja technika to brak techniki,wyniki maratonu poniżej 1:30 pod warunkiem że
że się załapie do pociągu.Jeżdżę drugi sezon na kółkach am wing boxer 3x110 1x100.Wczesniej 4x100 przekladam kółka kilka razy w sezonie
unikam gwałtownego hamowania.KÓŁKA 110 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY 108-107,5 A KÓŁKA 100 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY
99.5 JAK TO WYTUMACZĆ.Pozdrawiam uczestników forum i zapraszam do dyskusji :browar:

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: bj43 » sob października 12, 2013 7:46

W moich rolkach też najmniej zużywa się drugie kółko, a najbardziej ostatnie. Jest to pewnie rezultat złej techniki odepchnięcia, bo kółka podobno powinny się zużywać równomiernie.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Toudi
Prześcignął Chuck`a...
Posty: 1974
Rejestracja: pn września 18, 2006 12:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Toudi » sob października 12, 2013 10:48

@grzesnt
To zależy, które Ci się tak utarły - ostatnie, jak BJ czy pierwsze.
Zużycie pierwszego świadczy o słabej technice - obciążaniu przodów a ostatniego to wg tego, co piszą mądrzejsi, jest O.K.
No i raczej chyba trudno liczyć, że 1 i 4 zetrą się mniej niż 2 i 3.
Pozdrawiam
Piotr

grzesnt
Czterokółkowiec
Posty: 54
Rejestracja: ndz lutego 22, 2009 11:28
Jeżdżę od: 15 kwie 2005

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: grzesnt » ndz października 13, 2013 8:51

@Toudi
Bardzlej ścierają się tylnie.

pz34
Prześcigant 4x110mm
Posty: 401
Rejestracja: ndz sierpnia 29, 2010 8:06
Moje rolki: Tarrega

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: pz34 » ndz października 13, 2013 12:08

zico pisze:Chodzi o zachowanie oryginalnego profilu, jak w nowym kole. Średnica zmienia się na mniejszą, ale za to mamy znowu najmniejsze opory toczenia.

Najprostszym sposobem jest zakup nowych kół -> każdy wyścig = nowe kółka i po kłopocie.
Zico jak zwykle ma rację.
Pozdrawiam
Łukasz

Awatar użytkownika
cactus
Czterokółkowiec
Posty: 74
Rejestracja: ndz maja 30, 2010 4:19
Moje rolki: Tempest
Jeżdżę od: 01 kwie 2007

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: cactus » ndz października 13, 2013 4:02

grzesnt pisze:Witam.
[...] Jeżdżę drugi sezon na kółkach am wing boxer 3x110 1x100. [...] KÓŁKA 110 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY 108-107,5 A KÓŁKA 100 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY
99.5 JAK TO WYTUMACZĆ.
Promień 110tek przytarłeś o ponad cm a setek ok 2,5mm. Ciekaw jestem jak tego dokonałeś ale mniejsza z tym... - Jak na takim "bananie" robisz maraton w 1:30 to szacun.

Awatar użytkownika
Doody
Prześcignął Chuck`a...
Posty: 980
Rejestracja: ndz maja 15, 2011 7:59
Moje rolki: SEBA FR2 + HC / PS R4
Jeżdżę od: 01 maja 1993
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Doody » ndz października 13, 2013 7:22

cactus pisze:
grzesnt pisze:Witam.
[...] Jeżdżę drugi sezon na kółkach am wing boxer 3x110 1x100. [...] KÓŁKA 110 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY 108-107,5 A KÓŁKA 100 UTARŁY SIĘ DO ŚREDNICY
99.5 JAK TO WYTUMACZĆ.
Promień 110tek przytarłeś o ponad cm a setek ok 2,5mm. Ciekaw jestem jak tego dokonałeś ale mniejsza z tym... - Jak na takim "bananie" robisz maraton w 1:30 to szacun.
Hmmm z wypowiedzi Grzesnt'a wnioskuję że 110 starły się o 2,5 do 3mm, a 100 o 5mm. Gdzie tu banan?
Znam z autopsji: BAUER FX3, Rollerblade Super Stradablade, ROCES ROME FCO, ROCES M12, Fila Primo Wave, Powerslide R4, Rollerblade Racemachine, Powerslide Phuzion Urban 11, SEBA FR2, Powerslide R4

Awatar użytkownika
Toudi
Prześcignął Chuck`a...
Posty: 1974
Rejestracja: pn września 18, 2006 12:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania

Post autor: Toudi » ndz października 13, 2013 7:42

To teraz ja :bom:
110 starły się o 2,5 do 3 mm a 100 o 0,5 mm

Tak czy siak, starły się nierówno, jeśli patrzeć na średnicę. Jeśli jednak postawić rolkę pod kątem 30 stopni, to pewnie okaże się, że wszystkie dotykają równo.
Tak strzelam, bo tylne ściera się bardziej na płasko a pozostałe mniej lub bardziej ale ukośnie, czyli ze średnicy ubywa mniej.
Prowadząc te dywagacje dalej - 1,3 i 4 zamieniał miejscami a 2-go raczej nie zamieniał.
No i dlatego koła mają różny profil a średnica 110 jest mniejsza, podczas gdy średnica drugiego zmniejszyła się mniej, choć utarcie po bokach jest pewnie podobne.
Pozdrawiam
Piotr

ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed”